5 cara meramal cuaca



Masa sekolah dulu saya dikenali sebagai peramal cuaca sebab dapat tau bila hujan, bila tak.. hehe.. macam pelik je kan? Jadi kali ni saya nak tunjuk cara untuk meramal cuaca melalui bentuk awan.Terdapat beberapa jenis awan yang mungkin dapat membantu anda dalam merancang aktiviti anda seharian.
Cirrus- Keadaan awan ini kebiasaannya berbentuk tirus dan nipis. Ia juga boleh muncul dalam pelbagai bentuk. Sekiranya awan berbentuk ini berada di kawasan anda, berkemungkinan besar tempat anda akan menghadapi ribut.
Cirrocumulus-  Awan ini berbentuk seperti satu gumpalan kecil yang berwarna putih. Ia juga biasanya akan berada di dalam satu barisan yang panjang. Sekiranya awan seperti ini berada di tempat anda, ia menunjukkan keadaan cuaca yang cerah dan sejuk. Cuaca ini amat sesuai untuk anda merancang aktiviti rekreasi di luar.
Cumulonimbus-  Awan ini pula lebih kelihatan berbentuk seperti gunung atau menara. Keaadaannya juga kelihatan lebih padat daripada awan yang biasa. Awan ini menunjukkan bahawa kemungkinan hujan lebat berserta guruh dan  kilat  atau hujan sehaja akan melanda di tempat anda.
Cirrostratus- Awan ini pula kelihatan seperti suatu hamparan tikar yang besar meliputi seluruh langit.Ia juga menunjukkan isyarat bahawa hujan berkemungkinan akan turun dalam masa antara 15-25 jam lagi.
Cumulus humilis- Awan ini lebih berbentuk seperti gumpalan kecil dan perkembangan menegaknya agak minimum. Tidak seperti awan yang berbentuk gunung tadi yang boleh dilihat dibahagian atas. Awan ini pula menunjukkan isyarat bahawa cuaca bereda di dalam keadaan yang baik.

Bagi kaum wanita, ilmu ini amat penting, amalkan ye.. hehe~ (Majoriti penjemur kain adalah wanita)

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hai, sila tinggalkan komen, cadangan atau apa-apa sahaja untuk kami kongsikan melalui blog ini. AMARAN! sebarang artikel di dalam blog ini adalah hak cipta sepenuhnya daripada pengarang dan anda dilarang sama sekali untuk menyalin mana-mana artikel kecuali dengan izin pengarang. Teruskan membaca artikel kami. Terima Kasih.

0 comments:

Post a Comment