4 Cara Mudah Untuk Awet Muda




Ni merupakan petua untuk awet muda, saya interview seorang sahabat dari seberang (indonesia) tentang petua ini.. artikel ini sudah di translate kan supaya kita lebih faham.. enjoy..! ^^

1. Selalu memakai 'tabir surya'

Memakai tabir surya @ krim pencegah sinaran matahari setiap hari kerana ia dapat mengurangi efek berbahaya daripada  sinar matahari terhadap kulit Anda. Sentiasa menjaga kulit supaya tetap sihat, dengan ini, ia akan membuat penampilan Anda terlihat lebih awet muda.

Gunakan produk tabir surya yang memberikan perlindungan terhadap kulit Anda dari sinar UVA dan UVB untuk memastikan Anda terhindar dari risiko kanker kulit dan penuaan.


2. Diet mediterania


Diet mediterania adalah pola makan dengan mengambil ikan, minyak zaitun, kacang-kacangan, sayuran dan buah-buahan. Beberapa penelitian menunjukkan manfaat daripada pola diet ini dalam memperlambatkan penuaan fikiran/otak. Diet mediterania juga berkait rapat dengan rendahnya risiko penyakit jantung, diabetes dan kanser tertentu.



3. Melatih otak


Sama seperti organ tubuh manusia yang lain, otak juga perlu dilatih agar terus terpelihara kesihatannya. Terdapat pelbagai cara untuk melatih otak supaya kelihatan awet muda, misalnya, bermain teka-teki silang kata atau membaca buku. 


4. Mengurangi stres


Perasaan  cemas atau Khuatir yang berlebihan akan mempercepat munculnya tanda-tanda penuaan. Jika Anda stres, Anda akan terlihat jauh lebih tua.

Hal ini dibuktikan secara ilmiah oleh para ahli di Boston Brigham and Women Hospital . Mereka melakukan analisa sampel darah yang diambil dari 5.243 perawat berusia separuh umur. Mereka menemukan bahwa wanita yang memiliki kecemasan pada level tertinggi, secara signifikan memiliki telomere lebih pendek.

Telomere adalah sekuens DNA yang terdapat pada hujung kromosom yang menjaga DNA dari penguraian. Memendek atau rosaknya telemore ditentukan daripada berapa banyak sel yang membelah. Telomeres yang lebih pendek dianggap sebagai tanda penuaan yang dipercepatkan



SUMBER ARTIKEL: SAHABAT DARI INDONESIA.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hai, sila tinggalkan komen, cadangan atau apa-apa sahaja untuk kami kongsikan melalui blog ini. AMARAN! sebarang artikel di dalam blog ini adalah hak cipta sepenuhnya daripada pengarang dan anda dilarang sama sekali untuk menyalin mana-mana artikel kecuali dengan izin pengarang. Teruskan membaca artikel kami. Terima Kasih.

0 comments:

Post a Comment